Ik had op Ebay een aanhanger gezien, die eigenlijk aan alle wensen voldeed.   Stevig, een off-road aanhanger, voorzien van NATO trekoog, welke nog in hoogte verstelbaar was.  En zo goed als nieuw want hij had als prototype tien jaar op fabriekterrein gestaan. En wat ook heel belangrijk was. Alle papieren zaten erbij waardoor het, volgens de verkoper, heel makkelijk zou zijn om hem op Nederlands kenteken te zetten. 

 

De aanhanger stond in Kassel. Dus ergens in, ik denk december 2010 naar kassel gereden.  Er stonden er een stuk of 4 en ik heb de mooiste uitgezocht. Banden opgepompt en achter de Defender gehangen.  Dit was best wel spannend. Deze aanhanger was een stuk zwaarder dan mijn Polynorm.  En... hij had geen kenteken. Gezien de lengte van de reis zou ik pas rond middernacht bij de grens zijn. In het donker valt zo een camoflagegeval veel minder op. Dus dit kwam wel goed uit. Uiteindelijk zonder problemen thuis gekomen. De volgende dag de aanhanger naar de garagebox gebracht. 

 

project

 

Vervolgens de overbodige dingen erafgehaald en naar de RDW voor kenteken.  Dit ging moeilijker dan gedacht.  De papieren begrepen ze niet helemaal en degene die er verstand van moest hebben was er niet.  Papieren achter gelaten en weer naar huis.  Inmiddels via internet ontdekt dat de RDW een verklaring moet hebben waarbij de Duitste overheid verklaart dat er geen kenteken voor dit chassisnummer is afgegeven. Deze besteld en naar de RDW gestuurd.   Na een week belde de RDW dat de papieren goed waren en of ik weer langs wilde komen met de aanhanger.

 

Aanhanger op de testbank bij de RDW

Op de testbank bij de RDW

 

Ze vonden het een hele mooie aanhanger maar er moesten nog wel wat aanpassingen op.   Gelukkig was het onderstel gebasseerd op een standaard as van Knott. Assen die normaal voor civiele aanhangers gebruikt worden.  Kompleet met keuringen en E-merken.   Het NATO trekoog had echter geen keurmerk dus die mocht niet.  Deze heb ik vervangen door een standaard kom/kogel koppeling.   De onderkant van de achterkant van de aanhanger was te hoog.  Hier konden fietsers onder schuiven.  Hier heb ik een balk gemonteerd van 5x5cm over de hele lengte van de onderkant.  En er moesten nog 2 witte lampjes op de hoeken aan de voorkant.   Hierna voor de derde keer naar de RDW.  Nu kreeg ik mijn kenteken!   

 

Inmiddels contact gezocht met de fabrikant van de aanhanger.  Ik wilde meer weten over de herkomst van de aanhanger.  Het bleek dat er in totaal 10 gemaakt zijn voor de prijs van 40.000 euro per stuk!   De aanhangers waren bedoeld voor het vervoeren van een explosieven opruimings/verkennings robot. 

auftrag3

 

Deze stond in het midden van de aanhanger en met behulp van 2 loopplanken kon hij eruit rijden.  Dit verklaart ook de stevige stalen profielen die onder de aanhanger zitten.  Of zaten, want ik heb ze weggehaald.  De aanhangers zouden getrokken worden door een kleine vrachtwagen.  De Bundeswehr heeft de aanhangers getest maar niet aangeschaft. Ze voldeden niet goed in terrein.  Dit verklaard voor mij ook waarom ik bij de verkoper verschillende uitvoeringen van de assen heb gezien. Met extra beschermingsbeugels en andere aanpassingen.   De kleppen aan de zijkant waren bedoeld voor gereedschap en bedieningsapparatuur voor de robot.  

sonder mdetail01gr

Aanhanger in originele staat bij de fabriek.

 

De lege aanhanger weegt 1200kg.  Dit komt voornamelijk door het zware stalen chassis. De as is een standaard as van Knott.  Deze kan 3000kg hebben.  De trekinrichting kan tot maximaal 2600kg hebben.  De vloer bestaat uit dikke aluminium profielbalken. De opbouw bestaat uit aluminium sandwich panelen met een honingraat structuur erin gelijmd. Onder de aanhanger zitten nog 4 uitklapbare poten.  De binnenkant bestaat uit 5 compartementen.  Een lang middengedeelte, waar de robot staat en 4 vakken bij de 4 kleppen aan de zijkanten.  De bovenkant van de vakken is open. Tevens zit er binnen witte en rode verlichting welke automatisch aangaat wanneer je een luik opent. Ook zat er een 230V vorstverwarming in. 

 

binnenkant

Binnenkant van de aanhanger.

 

 

trekinrichting

Trekinrichting.  Op de grond ligt de standaard kogelkoppeling die met 2 bouten omgewisseld kan worden voor de NATO koppeling.  De typeplaatjes waren behoorlijk geoxideerd en moeilijk te lezen.   Ik heb een foto van ze naar Knott gestuurd en een week later had ik 2 splinternieuwe plaatjes met dezelfde teksten in de bus.  Gratis!  Dat is nog eens service!.  Knott levert ook schokbrekers voor deze assen.  Die zaten er niet onder.  Ik heb ze er onder gemonteerd.  Hiervoor moest ik 2 beugels op de asarmen lassen.  Best dikke brokken staal.  

 

 

lassen1

 

schokbrekersteun

 

De schokbreker is hier vervangen door een mal, om de afstand goed te krijgen. Met de lijmtang hou ik hem tegen de aspoot aan.  Uiteindelijk ziet het er zo uit:

caravanschokbreker

 

 

De andere aanpassing die ik heb gemaakt is het verplaatsten van de remkabel.  Deze liep eerst onder het chassis door en zat eigenlijk vlak boven de grond. Niet echt de juiste plaats voor een terrein aanhanger.  Ik heb hem verplaatst naar de bovenzijde van de hoofdbalk die de as met het koppeling verbind.  Op onderstaande foto loopt ie nog onder deze balk.

 

onderkantaanhanger

 

Op de volgende foto zit hij boven de as gemonteerd op een nieuwe erop gelaste beugel.  De oude beugel zou weg kunnen. Op deze plek is de bodemvrijheid overigens nog wel voldoende. Het probleem zat meer aan de voorkant van de aanhanger, halverwege de afstand tussen as en koppeling.  Bij ietwat heuvelig terrein kwam het draadeind van de remstang akelig dicht bij de grond. 

 

caravanaanpassingrem1

 

 

 

 

onderkant2aanhanger

 

 De zware chassisdelen boven de as.  Wat voor soort staal het is, weet ik niet. Wel dat ik de grootste moeite had om er gaten in te boren.